Loading Events
  • This event has passed.

Accademia Teatro Dimitri TEATRO DI SUONI

"Re Cervo" Prove al fiume

Accademia Teatro Dimitri

Teatro di suoni. Spazi acustici teatrali e territoriali

In italiano e inglese. Seguirà un rinfresco nel Ristorante Teatro Dimitri.

Il Workshop pone al centro la dimensione sonora nelle pratiche e delle esperienze teatrali: dalla conoscenza attraverso il corpo alla condensazione di uno spazio-tempo, dalle fondamentali interazioni con il tempo presente alla composizione antropologica di legami identitari. La dimensione sonora dell’esperienza teatrale è infatti da sempre centrale nella cultura scenica occidentale, molto legata a una importante tradizione di prosa che ne ha definito spesso i principali sviluppi, ma non è stata adeguatamente tenuta in conto rispetto ai suoi influssi sui processi creativi e drammaturgici. Una ricerca sullo spazio dei suoni nel teatro è ancora ai suoi inizi, ma sta trovando nelle attività all’Accademia Teatro Dimitri un terreno fertile sia nelle riflessioni sul paesaggio sonoro del teatro fisico (Quadri, 2017), sia in progetti in preparazione come l’indagine su comicità, musica ed effetti sonori che la musicologa Anna Stoll Knecht avvierà nel corso del 2019 (“Music and Clowning in Europe, 20th-21st Centuries”).

Il workshop è una proposta della Società Svizzera di Studi Teatrali in collaborazione con il Dipartimento formazione e apprendimento della SUPSI e l’Accademia Teatro Dimitri e con il sostegno della Accademia svizzera di scienze umane e sociali (nell’ambito della rassegna di manifestazioni «La Suisse existe – La Suisse n’existe pas / Raum – Espace»).

Per maggiori informazioni: www.accademiadimitri.ch

Accademia Teatro Dimitri TEATRO DI SUONI

"Re Cervo" Prove al fiume

Accademia Teatro Dimitri

Teatro di suoni. Spazi acustici teatrali e territoriali

Auf Italienisch und Englisch. Ein Aperitif folgt.

The workshop focuses on the sound dimension in theatrical practices and experiences: from corporeal knowledge to the condensation of space-time, from the fundamental interactions with the present-time to the anthropological composition of identity bonds. The sound dimension of the theatrical experience has always been central in Western performance culture, strongly tied to an important tradition of prose that has often defined its main developments, but has not been adequately taken into account with respect to its influences on creative and dramaturgical processes. A research project on sounds in the theater is still in its infancy, but it is finding fertile ground at the Accademia Teatro Dimitri both in reflections on the soundscape of physical theater (Quadri, 2017) and through projects in preparation investigating comedy, music, and sound effects, that the musicologist Anna Stoll Knecht will launch in 2019 (“Music and Clowning in Europe, 20th-21st Centuries”).

The workshop is a proposal of the Swiss Association for Theatre Studies (SATS) in collaboration with the Education and Training Department of SUPSI and the Accademia Teatro Dimitri, and with the support of the Swiss Academy of Human and Social Sciences(as part of the “La Suisse existe – La Suisse n’existe pas / Raum – Espace”).

Für weitere Infos: www.accademiadimitri.ch

Accademia Teatro Dimitri TEATRO DI SUONI

"Re Cervo" Prove al fiume

Accademia Teatro Dimitri

Teatro di suoni. Spazi acustici teatrali e territoriali

In Italian and English. An aperitif will follow.

The workshop focuses on the sound dimension in theatrical practices and experiences: from corporeal knowledge to the condensation of space-time, from the fundamental interactions with the present-time to the anthropological composition of identity bonds. The sound dimension of the theatrical experience has always been central in Western performance culture, strongly tied to an important tradition of prose that has often defined its main developments, but has not been adequately taken into account with respect to its influences on creative and dramaturgical processes. A research project on sounds in the theater is still in its infancy, but it is finding fertile ground at the Accademia Teatro Dimitri both in reflections on the soundscape of physical theater (Quadri, 2017) and through projects in preparation investigating comedy, music, and sound effects, that the musicologist Anna Stoll Knecht will launch in 2019 (“Music and Clowning in Europe, 20th-21st Centuries”).

The workshop is a proposal of the Swiss Association for Theatre Studies (SATS) in collaboration with the Education and Training Department of SUPSI and the Accademia Teatro Dimitri, and with the support of the Swiss Academy of Human and Social Sciences(as part of the “La Suisse existe – La Suisse n’existe pas / Raum – Espace”).

For more information: www.accademiadimitri.ch

June 13 2019

Details

Date: June 13, 2019
Time: 18:00

Venue

Teatro Grande

Caraa du Teatro Dimitri 10
Verscio, Ticino 6653 Switzerland

+ Google Map

Phone:

+41 (0) 58 666 67 80